9 Tapaa Parantaa Mielenterveyttä Päivittäisillä Tottumuksilla

Useimmat ihmiset taistelevat mielenterveytensä kanssa jossain vaiheessa elämäänsä, jotkut enemmän kuin toiset. Mutta on olemassa vähän asioita, joita teet jokapäiväisessä elämässä, jotka eivät välttämättä auta.

Kolikon toisella puolella on myös pieniä askeleita, joita voit ottaa ja uusia tapoja, joihin voit totutella, jotka ovat todistettu auttamaan sinua pysymään terveenä ja onnellisena. Ja hyvä uutinen on, että nämä ovat sellaisia muutoksia, jotka voidaan helposti yhdistää elämääsi.

Ne voivat myös tehdä valtavan eron.

Tässä on 9 tapaa, joilla voit parantaa mielenterveyttäsi jokapäiväisillä tottumuksilla.

  1. Kävele pää pystyssä

Tutkimus on osoittanut, että yrittäen aktiivisesti kävellä pää pystyssä ja olkapäiden ollessa taaksepäin, koet todennäköisemmin hyvää mielialaa. Jos kävelet hartiat kyyryssä, keskityt todennäköisemmin negatiivisiin pikemminkin kuin positiivisiin.

  1. Lopeta kuvien ottaminen kaikesta

Saatat ajatella, että valokuvaushetket jäävät todennäköisemmin mieleesi, mutta Psychological Science -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa esitetään toisin. Jos haluat edelleen napsia kuvia lounaastasi tai näkemästäsi, varmista, että kohdennat aiheesi.

  1. Harjoittele

University College London -tutkimuksen mukaan, harjoittelu kolme kertaa viikossa vähentää masentuneisuuden riskiä 19 prosentilla. Tutkijat havaitsivat, että aktiiviset ihmiset ovat todennäköisemmin vähemmän masentuneita ja masentuneet ihmiset ovat todennäköisemmin vähemmän aktiivisia.

  1. Lopeta jahkailu

Mitä kauemmin lykkäät tehtävää, koska pelkäät tai haluat tehdä sen, sitä hermoja repivää – ja mahdollisesti heikentävää – se voi olla. Lievitä stressiäsi kuuntelemalla musiikkia tai harjoittelemalla, ja sitten ratkaise tehtävä.

  1. Poistu kiusallisesta suhteesta

Ollessa suhteessa jonkun kanssa, joka jatkuvasti painaa sinua alas, voi murtaa jonkun itsetunnon ilman heidän tiedostamista, joka voi lopulta tehdä heistä ahdistuneita ja mahdollisesti masentuneita. Kuuntele ystäviesi ja perheesi huolenaiheita kumppanistasi, jos heillä on antaa jotain ja lukea parisuhteen väärinkäytösten merkkejä.

  1. Nuku enemmän

Kehosi ei voi toimia oikein, jos et saa riittävästi unta. Jos kamppailet nukkuaksesi, yritä ja harjoittele, miksi ja hae apua tarvittaessa.

  1. Anna aikaa itsellesi

Kavereiden, perheen ja työn välillä, pitämällä kaikki onnellisena voi tarkoittaa sitä, että laiminlyöt itsesi ja et anna itsellesi minkäänlaista aikaa. Anna itsellesi aikaa ollaksesi yksin ja tee asioita itsellesi, sillä tämä auttaa pitämään ahdistusta ja masennusta kaukana.

  1. Pidä taukoa digitaalisista laitteista

Älypuhelimet, tabletit ja kannettavat tietokoneet voivat yliaktivoida aivoja, ja jos et koskaan pidä taukoa niistä, et tee mielenterveydellesi minkäänlaisia palveluksia. Ota mini digital detox joka viikko, vaikka vain puoleksi päiväksi tai parin tunnin ajaksi.

  1. Lopeta monisuorittaminen

Lounaan syöminen lähettäessä samalla sähköpostia ei välttämättä tunnu liian vaaralliselta, mutta monisuorittaminen on itse asiassa osoitettu lisäävän stressiä. Sen sijaan keskity vain siihen, mitä teet ja mitä ympärilläsi tapahtuu.

Jos tahdot lukea lisää mielenterveydestä ja siitä, miten ahdistushäiriö tai paniikkihäiriö voi kehittyyä, etsi Mikael Sundmanin kirjoittamia tekstejä.